A beragadt posztok ellenére, és az ígéretemhez nem híven, ismét egy képmentes új poszt következik. Az oka, hogy eredetileg egy fékbokk bejegyzésbe írtam a dolgot, viszont ott eltűnik. odervájsz azomban ott eltűnik, itt meg nem annyira. Szóval:
Hollotech (1) és Hollotech-II fogalmak látom sok fejben nincsenek rendben. Ezt a shimano az üregesre kovácsolt hajtóműveire érti, amiből van octalinkes és integrált is. Hollotech-II jellemzően csak integrált van, ez lett az áthozott neve. (simanyónál szokás a név újrafelhasználás, pl, servowave vagy rapidfire, ezek ma már totál más technológiák mint egykor.)
Személy szerint minddel van tapasztalatom, használat, és szerelés szempontjából is.
Bordástengelyek szerencsére kezdenek kihalni.
Az Isis annak idején jobbnak tűnt, de kiderült, hogy a kúpos kialakítás miatt idővel mindenképp lemászik a tengelyről, így rendszeresen újra kell húzni, ellenőrizni kell. No meg az a fajta borda ugyanúgy ki tud kopni-nyúlni mint a négyszögtengely, amit bizonyít, a már nem kúpos, de hasonlóan bordás kialakítású truvativ tengelykapcsolat próbálkozások tömeges elhalálozása, max. egy-két év után.
Octalink, ami szintén bordás, már egy fokkal jobb. Itt a bordák szinte csak rögzítő szerepet töltenek be, a tulajdonképpeni tengelykapcsolat a bordák mögötti teljesen sima részen történik, szintén kúpos, arra feszülő megoldással. Hogy mégis miért marad rajta tartósan, annak oka, hogy a shimano nagyon (néha már túlságosan) pontos, és rajtuk kívül szinte senki nem gyárt ilyet. Akik igen, azok megvették a licencüket, és pontosan kell, hogy legyártsák. Nagyon kevés törött darabot találni, kinyúltat sem nagyon, azok is inkább a ma már lassan húsz (azaz 20) éves, első szériás octalinkes XTR-ek, amik még kissé másabb kialakításúak voltak (Inkább a bordán volt a terhelés).
Ezeket, együtt a négyszögessel mind igen tartós csapágyakkal szerelték (ha nem alsó kategóriáról van szó), tömítésük is egész jók (voltak) öt-tíz évig is mentek, mennek.
Aztán MTB-hez is bejött az integrált hajtás, shimano terjesztette Hollowtech-II néven. Ugye akkor még nem tudták átalakíttatni a vázgyártás piacát, (ma már igen) így kompatibilisnek kellett lennie az elterjedt 34-es középcsapágyházakkal. A tengely átmérőjét csak úgy lehetett növelni, ha a csapágy kívülre kerül, ez jót tett a merevségnek is, és egy mozdulattal megoldották a 68-73/E-type kérdést, is egyszerűen alátétekkel (E-type sajnos nem terjed...más téma, már pedzegettem, lesz még róla szó). A szélesebb pedálterpesz (q-faktor) hibája persze kimaradt, de ezt most hagyjuk. A jobb oldali karba bele van sajtolva/ragasztva a tengely (már eleve erősebb, merevebb) , a bal oldali kar meg ott rögzül, ahol szinte egyáltalán nincs terhelés. Szinte tökéletes megoldás. Aki négyszögről tér át erre, azonnal észreveszi, hogy kb. két fokozattal feljebb váltva, azaz gyorsabban tud hajtani, még Octa-ISIS után is legalább eggyel, olyannyira merev a rendszer. Elég nehéz az ilyen kart beletekerni az első váltóba. Szóval jó.
Mivel a csapágy kívül van, ezért jóval nagyobbat lehet bele rakni, ezt többnyire megtették. Itt inkább a nagyon gyenge minőségű tömítésekkel szokták (valszeg direkt) rövidíteni a csapágy élettartamát. Viszont 10 perc alatt cserélhető. Elvileg fillérekből is megoldható, gyakorlatban pár ezerért kapható hozzá új, akár a vázhoz színben is passzoló csapágy. Ezek kemény, akár napi szintű, mocskosabb terephasználat mellett is elmennek egy évet. Mosásnál ezt a rész csak folyóvízzel érdemes végezni, nagynyomású vízzel a kosz beleverődik.
Személyes tapasztalatok röviden:
Évekig voltam kénytelen négyszögest használni, nem volt más. Az UN-72 a legtartósabb, legmerevebb középrész a shimanotól, aztán a White Industries, majd a Syncros. Ezek, a hőkezelt tengelyeik miatt, nem lesznek rugalmasak, viszont egy idő után törhetnek. A többi, akármelyik, mint a ma kapható négyszögesek. Törést ritka, (ha nem dirtölnek, vagy sziklák között hajtanak velük) inkább a csapágy megy tönkre. Illetve egy idő után nagyon rugalmas lesz a tengely, ezt egy cseréig szinte senki sem veszi észre. A hozzávaló karokkal már más a helyzet. A törés itt ritkán van a tengely környékén, leginkább ki/lenyúlik a négyszög. Nálam sikerült a 180-ből kb. 170 fokot is elérnie.
Octa-isis, fent már leírtam, mind előjött nálam is amit ott leírtam.
Integrált hajtásom középrészét négyszer cseréltem, viszont a kar már a harmadik vázamban van. Kicsit sem kímélem (760-as széria).